Inzet schaarse tijd en capaciteit

 

Terug naar Supply Chains

Als we het CBS mogen geloven, dan rijdt 30 procent van de Nederlandse vrachtwagens leeg over onze wegen. En van de wagens die wel geladen zijn, is het maar de vraag hoe vol ze zitten. Met een toenemende schaarste aan vervoerscapaciteit, medewerkers milieuruimte moet dit beter als we Nederland draaiende willen houden.

Inefficiëntie zit altijd in de afspraken die verschillende partijen met elkaar maken: Tijdssloten, venstertijden, leveringsfrequenties. De meeste bedrijven kijken enkel naar hun eigen proces en geven ketenpartners weinig flexibiliteit. Juist door meer flexibiliteit te introduceren en huidige afspraken nog eens tegen het licht te houden is er nog veel verbetering mogelijk. 

Om die verbetering te realiseren zoomde de Topsector Logistiek in op de inefficiënt benutte tijd en onbenutte capaciteit. Samen met 25 logistiek bedrijven en gemeenten werd in verschillende situaties inzichtelijk gemaakt hoe het is gesteld met de beladingsgraad. Aan de rapportage die nu al CO₂-uitstoot op rit- en klantniveau in beeld brengt, wordt de ladingdata toegevoegd. Op deze manier komt er meer inzicht en een gemeenschappelijk beeld waar we verbeteringen kunnen realiseren. En kunnen we zien wat de effecten zijn van acties die we gaan doen of die we gedaan hebben.  

Tijd en capaciteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden binnen transport. Wanneer tijdsloten niet logisch met elkaar zijn te combineren, worden er al snel omrijkilometers gemaakt of vertrekt de truck simpelweg met minder lading aan boord. Met data uit de boardcomputer, gegevens over je vloot en zendingen, krijg je inzichtelijk waar je nu staat en waar je verbeteringen kan doorvoeren. 

De methode om op zendingsniveau de benutting van schaarse tijd en capaciteit inzichtelijk te maken, is omgezet in software. De resultaten zijn veel belovend. Het wordt bedrijven nu duidelijk dat er voor wel 250.000 euro per maand aan verborgen kosten zijn. Én bij welke ritten die zitten en dus waar je de samenwerking in de keten moet veranderen.