Gebiedsontwikkeling

 

Terug naar Steden

Logistiek en goederenvervoer zijn de laatste decennia in omvang fors toegenomen. De logistieke sector levert een belangrijke bijdrage aan het draaiend houden van onze samenleving en economie. Tegelijkertijd heeft logistiek ook invloed op de leefomgeving. Voor steden is het een uitdaging om logistiek goed in te passen in de openbare ruimte en het mobiliteitssysteem: een toename aan logistiek vraagt letterlijk om ruimte.  

Nederland staat voor een aantal ruimtelijke uitdagingen die een relatie hebben met logistiek. Woningbouwproductie, energietransitie en duurzaamheidsopgaven hebben ermee te maken én veroorzaken goederenstromen. Logistiek moet daarom in het ruimteontwikkelingsproces net zo vanzelfsprekend worden als personenmobiliteit. Nu is dat nog niet zo.  

De handreiking biedt inspiratie om de werelden van logistiek en gebiedsontwikkeling samen te brengen. Aan de orde komen vragen als: wat kan een gebied verdragen aan logistieke bewegingen? Welke kansen biedt logistiek juist in dit gebied? En hoe krijgen we verschillende inhoudelijke disciplines mee? Het doel is een toekomstgericht, duurzaam logistiek systeem voor iedereen.  

Door de toenemende ruimtedruk hebben decentrale overheden behoefte aan een integrale aanpak van zowel het mobiliteitsbeleid als het beleid voor logistiek en goederenvervoer. Ze zoeken naar een aanpak die het gewenste effect sorteert op de leefbaarheid, bereikbaarheid en vitaliteit van steden en dorpen.

De handreiking benoemt concrete actiepunten voor gemeenten en initiatiefnemers van gebiedsontwikkelingen om logistiek beter te borgen in het gebiedsontwikkelingsproces. Beschreven wordt wie welke acties moet ondernemen en op welk moment in het proces. Ook komen geleerde lessen en praktijkvoorbeelden aan de orde. 

“We zien dat bij stedelijke logistiek heel vaak een sterke focus ligt op het terugdringen van emissies. Maar het is veel meer dan dat. Het is ook een ruimtelijk vraagstuk. Als voertuigen elektrisch worden en alle voertuigen worden 1 op 1 vervangen, dan blijven bereikbaarheid en de ruimtelijke bezetting nog steeds een probleem.”

Bram Kin, onderzoeker stedelijke logistiek TNO & Hogeschool Arnhem-Nijmegen.