Afgelopen jaar is verdergegaan op de ingeslagen weg: het ontwikkelen van proposities, uitbouwen van partnernetwerken en identificeren van leads. Ondernemers met internationale ambities zijn hierbij nauw betrokken. Er is voortgang geboekt in de positionering van de internationale ambities van de Nederlandse logistiek sector. Een proactieve inzet van de proposities op een aantal doelmarkten draagt bij aan een betere profilering van de sector. Partners waarderen dit en geven aan mee te willen werken in de marktbewerking, financieel en bij het identificeren van de juiste netwerken. Echter het aantal concrete resultaten (bijv. in de vorm van contracten) is nog beperkt.
Acquisitie en exportbevordering kunnen elkaar versterken, dat is met name gebleken op het gebied van agrologistiek in ZO Azië en tijdens Transport Logistis Munchen. Vanwege haar internationale netwerk en logistieke kennis is NDL hiervoor de meest geschikte partij gebleken. Zo zijn er goede redenen voor NDL en het Joint Corridors Off-Road programma om internationale ambities gezamenlijk verder vorm te geven:
- Logistiek is per definitie internationaal, samenwerking op internationale corridors creëert meer robuuste oplossingen, die ook waardevol zijn voor NDL leden.
- Goede multimodale ontsluiting verbetert het vestigingsklimaat in Nederland
- Zowel NDL als Joint Corridors Off-Road focussen zich op het verbinden van netwerken en het delen van kennis. Op het gebied van het opschalen van nationale en internationale corridors kunnen we elkaar versterken.
Er is tractie gekomen op de initiatieven van de exportdesk en er liggen veel open eindjes. Helaas is er (nog) geen vervolgfinanciering beschikbaar om alle huidige activiteiten voort te zetten. NDL zal proberen om de kansen die er liggen op te pakken (meerjarige programmering, samenwerking joint corridors, initiatieven VNO/NCW) maar moet vooralsnog een stapje terug doen.